Gezond zwanger worden

Wil je graag zwanger worden dan kun je zelf al een goede basis leggen voor de gezondheid van je kind door gezond te leven. Ook vergroot je je kans om zwanger te worden door gezond te leven. Niet alleen de manier waarop jij leeft heeft invloed op een zwangerschap, maar ook de levensstijl van je partner.

Stoppen met roken en zwangerschap

Vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, is het verstandig te stoppen met roken. Roken vermindert namelijk de vruchtbaarheid. Dit geldt ook voor je partner, aangezien roken de spermakwaliteit vermindert.

Alcohol bij kinderwens

Bij een kinderwens kun je beter alcohol laten staan. Uit onderzoek is gebleken dat geen enkele hoeveelheid alcohol in de zwangerschap veilig te gebruiken is. Een veilige grens is dus niet aan te geven. Als je niet drinkt voor of tijdens de zwangerschap en in de periode dat je borstvoeding geeft, vergroot je de kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kind.

Drugsgebruik en zwanger worden

Drugsgebruik kan invloed hebben op de eicel, spermacellen, eileider en baarmoeder. Ook kan het de ontwikkeling van een kind voor en na de geboorte ernstig verstoren. Het is dus belangrijk geen drugs te gebruiken als je zwanger wil worden.

Gezond eten voor en tijdens de zwangerschap

Het is verstandig om gezond te eten als je zwanger wilt worden en als je zwanger bent. Begin hier al mee op het moment dat je een kinderwens hebt, omdat je niet precies weet wanneer je zwanger wordt. Het is daarom verstandig om je al te houden aan de voedingsadviezen voor zwangere vrouwen:

  • Geen rauw vlees eten (vlees goed doorbakken, eet bijvoorbeeld geen filet americain, rosbief of carpaccio)
  • Gebruik geen rauwe melk of kaas die van rauwe melk gemaakt. Dit wordt aangegeven met ‘au lait cru’ op de verpakking)
  • Niet te veel vitamine A gebruiken (vitamine A zit in lever en leverproducten maar ook in vitaminepreparaten die niet speciaal voor zwangeren bedoeld zijn)
  • Eet geen vacuümverpakte vis, zoals gerookte zalm.

Meer adviezen vind je op de pagina Adviezen tijdens de zwangerschap. Op de site van het voedingscentrum is een handige tabel te vinden die aangeeft welke producten mogelijk schadelijk kunnen zijn in de zwangerschap.

Naast de voedingsadviezen is het ook belangrijk om je aan de volgende regels te houden:

  • Verschoon de kattenbak niet
  • Draag handschoenen als je in de tuin werkt en was je handen goed

Foliumzuur tijdens je zwangerschap

Door dagelijks foliumzuur te slikken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden, verklein je de kans op een open ruggetje bij je kindje. De aanbevolen hoeveelheid is 0,5 mg per dag.

Medicatie en zwanger worden

Tijdens de zwangerschap dien je zorgvuldig om te gaan met medicijnen. Dit geldt ook voor medicijnen die je zonder recept kunt verkrijgen. Sommige stoffen kunnen al vroeg in de zwangerschap invloed hebben op de ontwikkeling van de baby. Je kunt je apotheker of huisarts vragen of je medicijnen veilig te gebruiken zijn in de zwangerschap. Zo nodig kunnen zij je ook helpen te bepalen wat een veiliger alternatief is.

Bij pijnklachten kun je zonder gevaar paracetamol gebruiken. Ook een verdoving door de tandarts is geen probleem.

Vruchtbaarheid en kinderwens

Om zwanger te worden, moet je rond je eisprong vrijen. Tijdens je eisprong ben je namelijk vruchtbaar en kan jouw eicel bevrucht worden. Meestal is je eisprong 2 weken voor je menstruatie. Jouw eicel leeft 12 tot 48 uur en zaadcellen 48 tot 72 uur.

Als je net gestopt bent met de pil, kun je nog een wat onregelmatige cyclus hebben. Meestal komt er wel meer regelmaat in je menstruaties zo’n 2 tot 3 maanden na het stoppen met de pil.

Als je een hele lange cyclus hebt (6 weken of langer) of wanneer jullie al langer dan een jaar proberen zwanger te worden zonder resultaat, is het goed een afspraak met je huisarts te maken om dit te bespreken.