Verloskundigen Dronten

depressie tijdens of na de zwangerschap verloskundige blog

Depressie tijdens of na de zwangerschap, hoe herken je het?

Geestelijke gezondheid tijdens de zwangerschap

Perinatale geestelijke gezondheid is de overkoepelende term voor alle geestelijke gezondheidsproblemen rond de zwangerschap, inclusief het jaar na de geboorte. Je hoort misschien ook termen als prenatale/antenatale depressie en postnatale depressie (PND), die verwijzen naar specifieke perioden tijdens je zwangerschap of na de geboorte van je baby.

Over geestelijke gezondheidsproblemen wordt in het algemeen veel vrijer gesproken dan vroeger, mensen worden nu openlijk aangemoedigd om over hun gevoelens te praten en te bespreken wat hen dwarszit. Omdat nu bekend is dat psychische aandoeningen vaker voorkomen tijdens de zwangerschap en in de postnatale periode, zijn er verbeteringen aangebracht in de zorg rondom zwangerschap en geestelijke gezondheid.

Jouw geestelijke gezondheid tijdens de zwangerschap

Vrouwen worden aangemoedigd om hun geestelijke gezondheid tijdens en na de zwangerschap met hun verloskundige te bespreken, omdat geestelijke gezondheidsproblemen in deze periode vaak plotseling kunnen optreden en slopend kunnen zijn. Deze blog gaat over de geestelijke gezondheid van vrouwen tijdens de zwangerschap.

Er zijn verschillende redenen waarom sommige vrouwen psychische aandoeningen ontwikkelen tijdens de zwangerschap. Het kan één oorzaak hebben of een combinatie van verschillende factoren. Tijdens de zwangerschap kunnen veel hormonale en lichamelijke veranderingen je gevoelens tijdelijk veranderen en je geestelijke gezondheid beïnvloeden.

Wat we wel weten is dat als je één of meer van de volgende risicofactoren hebt, je meer kans hebt om een psychische aandoening te ontwikkelen.

Risicofactoren voor depressies tijdens of na de zwangerschap:

  • Gebrek aan sociale steun en steun van familie, gevoelens van eenzaamheid of het gevoel niet gesteund te worden door de mensen om je heen.
  • Chemische onevenwichtigheden in de hersenen die je niet onder controle hebt. Hiervoor kan therapie of medicatie nodig zijn om je stemming beter te stabiliseren.
  • Een voorgeschiedenis hebben van een of meer episodes van geestelijke gezondheidsproblemen of persoonlijkheidsstoornissen. Hieronder vallen ook problemen met angst en depressie.
  • Als je een moeilijke of gewelddadige jeugd hebt gehad. Hieronder valt fysiek, emotioneel en seksueel misbruik, maar ook verwaarlozing als kind.
  • Gebrek aan toegang tot gespecialiseerde diensten voor geestelijke gezondheid of aanverwante diensten die de geestelijke gezondheid ondersteunen tijdens je leven wanneer je deze hulp nodig had.
  • Eerdere posttraumatische stressstoornis (PTSS) veroorzaakt door een of meer traumatische levensgebeurtenissen in het verleden.

Onthoud dat het feit dat je een of meer van de bovenstaande risicofactoren hebt, niet betekent dat je tijdens je zwangerschap een psychische aandoening krijgt. Wel is het goed om dit eerlijk aan te geven bi

Je bewust zijn van je eigen geestelijke gezondheid

Bewustwording is een positieve stap op weg naar een goede geestelijke gezondheid. Ook als anderen  herkennen dat er een probleem zou kunnen zijn, is dit goed. Als je al eerder last hebt gehad van psychische aandoeningen, voordat je zwanger werd, herken je zelf (of anderen in je omgeving) misschien een aantal waarschuwingssignalen dat je je minder goed voelt. Sommige vrouwen worden zelfs gewaarschuwd door het herkennen van triggers die aangeven dat ze zich psychisch niet goed voelen.

Het is goed om met ons als jouw verloskundige, de huisarts of een andere zorgverlener die je vertrouwt te praten zodra je tekenen herkent, omdat wij dan als team ervoor kunne zorgen dat je de toegang krijgt tot ondersteunende hulp die je zou kunnen helpen.

Als je nog niet eerder psychische problemen hebt gehad, kunnen de tekenen dat je je niet stabiel voelt erg verwarrend zijn en probeer je deze tekenen misschien te negeren. Probeer naar je lichaam en geest te luisteren als je denkt dat ze je iets willen vertellen.

Zelfhulpmaatregelen tijdens de zwangerschap of na de bevalling:

Het is bewezen dat lichaamsbeweging helpt om stress en spanning te verlichten en uw mentale gezondheid te verbeteren. Het kan moeilijk zijn om jezelf te motiveren tijdens de zwangerschap of als je een nieuwe baby hebt als je je moe voelt. Als de beperkingen het toelaten, vraag dan een vriend(in) om mee te doen – of ga op zoek naar zwangerschapsgymgroepen. Probeer een oefening of activiteit te kiezen die je leuk vindt, dan is de kans groter dat je het volhoudt.

Wees open en houd je gevoelens niet voor jezelf. Vertel vrienden en familie die je vertrouwt hoe je je voelt. Zoek liever vroeger dan later hulp. Je geestelijke gezondheid is net zo belangrijk als je lichamelijke gezondheid. Wij als verloskundigen of de huisarts kunnen je veel advies geven en je de weg wijzen naar de relevante bronnen om je te helpen.

Samenvatting

Samengevat kan een zwangerschap een trigger zijn voor reeds bestaande geestelijke gezondheidsproblemen die weer de kop opsteken of voor geestelijke gezondheidsproblemen die zich voor het eerst ontwikkelen. Jouw geestelijke gezondheid is net zo belangrijk als je lichamelijke gezondheid, dus wees open en praat met mensen die je kunnen helpen om eventuele problemen aan te pakken. Je kunt verder altijd bij ons terecht op ieder moment om te praten over hoe je je voelt.

Liefs,

Verloskundigen Dronten
Adres: De Barrage 97, 8252 HR Dronten
Telefoon: 06 53 65 91 91

nl_NLNederlands